Amikor először láttam a híres ötszínű sencha készletet Kyotóban mellette az árcédulával (85 ezer Yen, ami ma kb. 230 ezer forint), nem hittem a szememnek. Egy szép, színes készlet, de nem látszik rajta semmi különös, hegyes a hoihin csőre, miért kerül ennyibe?
Most már örülnék, ha hozzájuthatnék azon az áron.
Az Asahi japán kerámia egy család által alapított és továbbörökített stílus, ami főként mázas, egyszínű, vagy monokrómdíszítésű, szigorú és mégis oldott formavilágú tárgyakat készít, különös tekintettel a teás eszközökre. Az Asahi éppen a tea művelése körül alakult ki, és a japán esztétika nagymestere Kobori Enshu (1579 – 1647) tevékenységéhez is kapcsolódik, aki több teaszertartásához is Asahi kerámiát használt és úgy nyilatkozott róla, mint a legnagyszerűbb, legjobban használható eszközökről. Kobori Enshu egyúttal a család patrónusa és nagyura is volt, kora ünnepelt teamestere és kert tervezője. Az Asahi az egyedüli Uji gyökerű kerámia és tekintettel Uji központi szerepére ez különösen fontossá teszi, hiszen a teatermelő gazdaságok és családok között egyedülálló kerámiakészítőként voltak képesek megfelelő színvonalú teatárgyak készítésére. A japán kerámia és a japán tea kéz a kézben haladtak és hatottak egymásra. Az Asahi-yaki teás készletei általában hoihin, csésze, kiöntő felállásban készülnek, szinte mindig ugyanazokkal a formákkal, furcsa, csónakszerű kiöntővel. A csészéi különlegesen kényelmesek. Dekorációja általában monokróm, egyszerű, esetleges, egyszerre tárja szemünk elé a japán és a kínai porcelán hagyományát. A család műhelye az Uji partján a fantasztikus Byôdô-in templommal átellenben épült. Az első generációk helyben kitermelt agyagot használtak a nagyra értékelt tárgyaik készítéséhez.
Az Edo korban, amikor Japán gazdasági központja Tokió felé tolódott el, a család negyedik és hetedik generációja sötét korszakot élt át, amikor a hagyományt félretéve a megélhetés érdekében tetőcserép égetésre kényszerültek.
A nyolcadik nagymester Chôeei idején a család kapcsolatba került a Niwata nemesi családdal. 1864 július 19-én a Hamaguri kapu, avagy Kinmun lázadást követően egy tűzvészben hatalmas károk érték Kiotót és a császári palotát, és az Asahi család is részt kapott az újjáépítés munkálataiból még mindig a cserépgyártás témakörében. A hamarosan bekövetkező "reformkortól" viszont már szinte csak berendezési tárgyakat és tea (sencha) eszközöket gyártottak. Kyotóban - Ujiban ma is inkább használnak sencha-do eszközöket, főleg hoihint, mint a nyeles kannákat. 1920-ban Matsubayashi Tsurunosuke, a későbbi nagymester öccse Angliába látogatott és technikai újításokat hozott a gyártásba attól a Bernard Leachtől (1887--1979), aki éppen akkor tért vissza Japánból és aki a japán esztétika első nyugati tudósítója volt.
Bátyja Matsubayashi Hosai(1921 – 2004) a XIII. Asahi legidősebb fia volt és szintén Ujiban született. 1946-ban ő örökölte a ma már tizenöt generáció óta élő hagyományt, akkor kapta a Hosai nevet és lett az Asahi kerámia tizennegyedik nagymestere. Ez így működik sok japán kézműves hagyományban, a család nem kényszerűségből, hanem természetes módon örökít tovább egy régi, különleges, az ősök által megalapozott tudást. Matsubayashi hívő buddhista volt és a Daitoku-ji Zen Templommal állt kapcsolatban. Matsubayashi nagyon nagy keramikusnak számított, háromszor hívták meg a Nittenre, ami a japán képzőművészeti biennálé. Fia XV. Hosai (született 1950-ben) 1995-ben vette át a műhely irányítását és a kortárs kerámia kienelkedő alakja, művei megtalálhatóak a nagy nyugati kiállítóközpontokban és múzeumokban. Az új, fiatal nagymester eredményesen nyitott a színes elvontabb díszítés felé, darabjai kortárs remekművek.
Minden teaszeretőnek kívánom, hogy egyszer egy Asahi készletben is teát készíthessen!
A mai nagymester hivatalba lépéséről korabeli cikk itt olvasható. Emitt egy másik, az Asahit bemutató cikk a Kyoto Kézműves Magazinból.
A lap alján az Asahi kerámiát bemutató film.
Az Asahiyaki weblapja itt látogatható.
Az új nagymestert és a műhelyt bemutató riport itt látható.
CRAFT: ASAHIYAKI (朝日焼), Japan - English Subtitles from film-manufaktur, Robert Wiezorek on Vimeo.